Bilde fra coveret til LP'en "Vanguards" - Norsk Rock's Gylden År! (Sonet, 1980)

Terje Rypdal

Gitarist og komponist, f. 23.08.1947 I Oslo. Han spilte piano fra han var fem og gitar fra han var tretten. Bare 14 år gammel var han med på å starte den shadowsinspirerte popgruppen The Vanguards, som ble det kanskje mest populære norske bandet på 60-tallet. Da de hadde hatt sin største selger med låten "Mot ukjent sted" (1965), som han mislikte sterkt, forlot han bandet og startet det mer Jimi Hendrix- og Cream-inspirerte bandet Dream i 1967, som eksisterte i to år og ga ut en LP som har fått klassikerstatus.

I 1969-72 var Rypdal i en tid med i Jan Garbareks ensemble og deltok på plater med dem. Han akkompagnerte også Jan Erik Vold på platene Briskeby Blues (1969) og Hav (1970), og sto for orkesterarrangementet og orkesterledelsen på den den gang så skandaløse oppsetning av Hair på Den Nationale Scene. Under stort oppstuss giftet han seg i 1969 med den nyutsprungne popstjemen Inger Lise Andersen, som fra da kalte seg Rypdal. De var gift til 1985. De innledet sitt mer sporadiske arbeid sammen da han i 1970 skapte futuristiske, med datidens ører aldeles ubegripelige arrangementer på en single med Bob Dylans "Natt for lange kniver" og Michel Legrands "Dine Tankers selvportrett" ("The Windmills Of Your Mind"). Senere skrev og arrangerte han følgende låter for henne: "That Gentle Touch" ("Den stille gaten", 1974), "Hush Baby" ("Feeling", 1975) og "Changes" ("Tider kommer, tider går", 1977). Han signerte også noen av hennes forsøk i den norske finalen i Melodi Grand Prix. Mest spektakulær var "Voodoo" (1976), der Jahn Teigen deltok som syngende skjelett.

Selv om Terje Rypdal har beveget seg ganske så smertefritt over genregrensene mellom popjazz og samtidsmusikk gjennom hele sin karriere, er det for arbeidet innen de to sistnevnte han er mest kjent. Som samtidskomponist søker han å forene elementer fra moderne jazz og "seriøs" samtidsmusikk, og han har skrevet symfonier, konserter, andre orkesterverker og komposisjoner for kammerensembler ved siden av operaen Orfeus vender seg og ser på Euridyke (1972). Han er en sentral skikkelse i norsk samtidsmusikk, og ikke minst kjent for sin originale instrumentering, som i mer ekstreme tilfeller har inkludert tåkelur og F-16 jagerfly. Viktigst er likevel hans innsats innen moderne jazz og det lange samarbeidet med det tyske plateselskapet ECM. Fra midten av 90-tallet har han hatt et fruktbart samarbeid med tungrockgitaristen Ronni Le Tekrø, noe som har resultert i tre plateutgivelser.

Fra Shadows-perioden med The Vanguards er Rypdals viktigste bidrag å høre på låtene: Eg ser deg utfor gluggen, Charmaine, Vanguard Special, Poinciana, Amorada, I Dovregubbesn hall, Theme from a Summerplace, Hava Nagila, En liten Gylden Ring. Mye av dette ble opprinnelig kun innspilt for demo-formål, men alt er samlet på samle-CD'en Vanguards Special - The Vanguards 1963 - 2003, 59 låter i utvalg (Nor-Disc). Ellers er det mye Shadows-inspirasjon på LP'en Comanchero (Polydor, 1986) og på CD'en TWANG!!! (Desperado, 1990)

Informasjonen om Terje Rypdal er delvis hentet fra Norsk Pop- og Rockleksikon
www.vegaforlag.no
ISBN 82-92489-09-6